دگرگون کردن ارتباطات دنیا با فناوری مش

24 مهر 1396
دگرگون کردن ارتباطات دنیا با فناوری مش

شبکه نوظهور مش با مزیت ‌های فراوانی که به ‌همراه دارد می‌ تواند انقلاب بزرگی در نحوه ارتباطات و استفاده از اینترنت ایجاد کند. در این مقاله ،با این شبکه بی‌نظیر ،مزیت ‌های آن آشنا می‌ شویم.

تعریف شبکه مش

در یک شبکه معمولی وایرلس ،روتر وایرلس به ‌مودم وصل می ‌شود و شروع به ‌انتشار سیگنال برای دستگاه‌ های دیگر می‌ کند. اگر سیگنال ضعیف باشد ،از یک ریپیتر استفاده می ‌شود تا طیف پوشش‌ دهی سیگنال ‌های روتر را افزایش دهد. در یک شبکه ،تنها روتر است که دیتا توزیع می‌ کند.

اما ،شبکه مش کاملا متفاوت است. این شبکه دارای چندین نود نسبتا کوچک است. در این شبکه ،هر کدام از نود ها به‌نوبه خود دیتا را تقویت کرده و در توزیع و انتشار این دیتا در سطح شبکه مشارکت می‌ کنند. شبکه مش در هر دو شبکه باسیم و وایرلس قابل استفاده است ،اما معمولا برای ارتباطات وایرلس به‌کار می ‌رود. این نود ها نه‌ تنها در توزیع دیتا مشارکت دارند ،بلکه با یکدیگر هم در ارتباط هستند. صد ها نود متصل روی شبکه می ‌توانند اتصال شبکه را به ‌اشتراک بگذارند. یعنی ،فضایی که این نوع شبکه پوشش می ‌دهد خیلی بزرگ‌تر از فضایی است که شبکه ‌های معمولی و سنتی با تکیه بر روتر های وایرلس پوشش می‌ دهند.

نود های مش در حقیقت توزیع‌کننده ‌های کوچک رادیویی هستند که مشابه روتر های وایرلس عمل می ‌کنند. این نود ها از استاندارد های معمول وای‌فای مانند 802.11ab استفاده می‌ کنند.

دو نوع شبکه مش وجود دارد: آن ‌ها می ‌توانند با یکی از روش ‌های روتینگ یا فلادینگ پیام ‌ها را تقویت و ارسال کنند. در روش فلادینگ یا سیل‌آسا سیگنال به همه نود ها ارسال می ‌شود. اما در روتینگ ،پیام ‌ها در طول یک مسیر و با پرش از یک نود به‌نود دیگر ارسال می ‌شوند تا سرانجام به ‌مقصد مورد نظر برسند. نود ها به‌ گونه‌ای برنامه‌ریری شده‌اند که نرم‌افزار به آن ‌ها می‌ گوید که چگونه در یک شبکه بزرگ‌تر با یکدیگر در تعامل باشند

روش روتینگ دینامیک به‌نود ها کمک می ‌کند تا خودشان به ‌صورت خودکار سریع‌ترین و امن‌ترین مسیر را برای عبور دیتا انتخاب کنند. هر نود حاوی یک نرم‌افزار خود ترمیم است. در شبکه‌ های بزرگ معمولا بیشتر از یک مسیر در دسترس است. این ترکیب باعث می‌ شود تا روش روتینگ نسبتا اطمینان‌پذیر باشد.

مزیت ‌ها

بزرگ‌ترین مزیت شبکه مش کوچک بودن نودهاست و این‌که می ‌توانند واقعا وایرلس باشند. در این شبکه ،فقط یک نود به‌ مودم وصل می ‌شود و سیگنال اینترنت را توزیع می ‌کند. سایر نود ها تنها به ‌یک منبع تغذیه نیاز دارند. خانه ‌ها و شرکت‌ های کوچک می ‌توانند نود ها را در جاهایی که سیگنال اینترنت ضعیف است استفاده کنند ،اما حتما باید نزدیک به ‌پریز برق باشند. برای کاربرد های بزرگ‌تر می ‌توان از باتری و پنل‌ های خورشیدی استفاده کرد.

اگر قرار است نود ها در فضای بیرونی قرار گیرند باید از شیلد های مقاوم در برابر شرایط سخت آب ‌و هوایی استفاده کرد. اندازه کوچک این نود ها باعث می ‌شود تا بتوان از آن ‌ها در هر جایی استفاده کرد.

مصارف خانگی

محبوبیت شبکه ‌های مش برای مصارف خانگی و کسب ‌و کار ها روز به ‌روز در حال افزایش است. خانه‌ های بزرگی که تا پیش از این پوشش‌ دهی اینترنت در آن ‌ها با استفاده از شبکه‌ های قدیمی و مرسوم دشوار بود به‌کمک شبکه ‌های مش از پوشش مناسب و قدرت کافی برخوردار خواهند بود. هم‌چنین ،خانه ‌هایی که دارای چندین طبقه هستند یا به ‌دلیل استفاده از مواد فلزی یا بتنی به ‌عنوان یک مانع در برابر سیگنال اینترنت عمل می‌ کنند با استفاده از شبکه مش به‌ راحتی از سرویس اینترنت بهره‌مند می ‌شوند. سازندگان محصولات شبکه در حال تولید نود هایی هستند که هم از نظر شکل ظاهری زیبا هستند و هم این‌که با محیط داخلی خانه سازگاری دارند.

استفاده ساده و آسان

نصب ،راه ‌اندازی و استفاده از شبکه ‌های مش فوق‌ العاده ساده است. برای راه ‌اندازی آن ،حتی به‌کامپیوتر هم نیاز ندارید. تنها کافی است اسمارت‌فون داشته باشید. این شبکه ‌ها معمولا با یک اپ رایگان همراه هستند که شما را در مراحل نصب راهنمایی می‌ کنند. یکی از نکات جالب این اپ ،توانایی آن در تعیین محل قرارگیری هر نود به ‌منظور حداکثر پوشش است. خیلی از آن ‌ها به ‌طور خودکار کانال وای ‌فای و باند رادیو را برای بهترین حالت استفاده فراهم می‌ کنند.

نوشته های مرتبط
دیدگاه کاربران
هنوز دیگاهی ثبت نشده است. اولین نفری باشید که نظر میدهد.