حسگر زمان پرواز برای آیفون

12 آذر 1396
حسگر زمان پرواز برای آیفون

برخی گزارش‌ ها حکایت از آن دارند که شرکت اپل ،تصمیم گرفته است آیفون را به نوعی حسگر سه ‌بعدی موسوم به «حسگر زمان پرواز» مجهز کند. چنین حسگری آیفون را قادر می ‌سازد که درک بهتری از محیط اطراف خود داشته باشد و با سنجش‌ سه ‌بعدی محیط ،اجرای نرم ‌افزار هایی نظیر نرم ‌افزار های واقعیت افزوده را بهبود بخشد. شاید هم یک نگرانی امنیتی دیگر به فهرست نگرانی ‌های این روز های کاربران اضافه کند.

اپل بر روی سامانه حسگر سه ‌بعدی کار می‌ کند که گفته می ‌شود از آن در نسخه ۲۰۱۹ آیفون خود استفاده خواهد کرد. این سامانه که در پشت گوشی قرار می‌ گیرد قابلیت‌ واقعیت افزوده ( AR) را به این گوشی اضافه خواهد کرد. این فناوری با فناوری مورد استفاده در سامانه TrueDepth گوشی آیفون‌۱۰ که در جلوی گوشی نصب شده است تفاوت دارد. سامانه TrueDepth با تاباندن الگویی متشکل از ۳۰هزار نقطه نورانی بر چهره کاربر ،هندسه چهره را شناسایی می ‌کند. اما حسگر جدید ،بر اساس روشی موسوم به « زمان پرواز» کار می‌ کند. در این روش با محاسبه زمان رفت و برگشت نور لیزر ،درکی سه بعدی از محیط اطراف بدست می‌ آید. بر طبق گزارش‌ ‌ها ،شرکت اپل در گوشی آینده از هر دو سامانه استفاده خواهد کرد و آن طور که پیداست ،مذاکراتی را با شرکت‌ های سازنده چنین حسگری نظیر Infineon ،سونی و پاناسونیک آغاز کرده است.

اپل در آیفون‌۱۰ ،مجموعه‌ای از حسگر ها را برای شناسایی سه ‌بعدی چهره به خدمت گرفت که البته بی‌نقص نبود.

افزوده شدن چنین حسگری به آیفون ،امکان استفاده از نرم‌افزار های AR بیشتری را فراهم خواهد کرد و AR همان فناوری است که تیم کوک ،مدیر عامل اپل آنرا یک فناوری انقلابی همپای فناوری اسمارت‌فون می ‌داند. او معتقد است:  «  ARروش استفاده ما از فناوری را برای همیشه تغییر خواهد داد.»

اپل امسال ابزاری بنام ARKit را معرفی کرد که کار ساخت نرم‌افزار های مبتنی بر AR  برای آیفون را ساده‌تر می ‌کند. این ابزار در شناسایی سطوح افقی و افزودن اشیاء مجازی به صحنه بسیار موفق است اما در سطوح عمودی نظیر دیوار ها ،در ها و پنجره ‌ها با مشکلاتی مواجه می ‌شود و توانایی تخمین ‌زدن دقیق عمق را نیز ندارد.

گفته می‌ شود بروز مشکلاتی در تولید و جایگذاری دقیق حسگر های مربوط به FaceID در آیفون۱۰و بیم عقب افتادن اپل از برنامه زمان ‌بندی شده‌ای که برای عرضه این گوشی درنظر گرفته بود ،این شرکت را مجبور کرد تا با فدا کردن دقت ،فرآیند تولید گوشی را سرعت ببخشد. لازم به ذکر است که شرکت گوگل با همکاری شرکت Infineon در پروژه‌ای موسوم به تانگو (Project Tango) مشغول کار در حوزه AR است.

نوشته های مرتبط
دیدگاه کاربران
هنوز دیگاهی ثبت نشده است. اولین نفری باشید که نظر میدهد.