فیبر نوری تا ۵ سال دیگر در ایران همه‌گیر می‌شود

6 آبان 1396
فیبر نوری تا ۵ سال دیگر در ایران همه‌گیر می‌شود

فیبرنوری که محدودیتی در پهنای باند ندارد و سرعت‌ های ۱۰۰ مگابیتی را نیز پوشش می ‌دهد ؛در مقایسه با سیم مسی هزینه ‌های نگهداری و پشتیبانی شرکت ‌های ارائه ‌دهنده سرویس‌ های اینترنتی را کاهش می ‌دهد ؛به همین دلیل مسوولان کشور بر لزوم توسعه‌ی آن تاکید دارند.

دستاوردی که تغییر فناوری از سیم مسی به فیبر نوری به ارمغان می ‌آورد ،این است که دیگر با محدودیت پهنای باند مواجه نخواهیم بود. فیبر نوری با پهنای باند بالا،فرصتی استثنایی برای ارائه خدمات و کاربرد های جدید ایجاد کرده و سرویس ‌هایی که بر بستر این فناوری ارائه می ‌شوند ،می ‌توانند کیفیت زندگی ما را به نحو چشمگیری ارتقاء دهند ،ارزش‌ افزوده  بیش‌تری نصیب شرکت‌ های مخابراتی کنند و توان آن ها را برای گسترش خدمات پایه بالا ببرند ؛هزینه ‌های نگهداری و پشتیبانی شرکت‌ های ارائه ‌دهنده سرویس نیز به نحو قابل‌ ملاحظه‌ای کاهش می ‌یابد.

رسول سراییان به عنوان مدیر عامل شرکت مخابرات ایران با تاکید بر اینکه باید در زمینه‌ی اینترنت سیمی نیز پیشرفت‌ هایی می ‌داشتیم به همین خاطر به سراغ فیبر نوری رفتیم گفته است: فیبر نوری تا چهار سال آینده منشاء اتفاقات بسیار خوش‌آیندی خواهد بود و می ‌کوشیم تا پنج سال آینده در تمام منازل ایرانی فیبر نوری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران ادامه داد: در حوزه وزارت اقتصاد هرگونه خدمات اقتصادی که نیازمند آی‌تی است ،ارائه خواهد شد و می ‌توانیم سهم خود را در این بخش داشته باشیم.

بر این اساس فیبر نوری تنها فناوری است که می‌ تواند بدون محدودیت تقاضای مشتریان و حجم بالای ترافیک دیتا را پشتیبانی کند. از سوی دیگر ،تلفن همراه نیز ناگزیر است از قابلیت‌ های فیبر استفاده کند؛ زیرا به بستری نیازمند است که بتواند بیش‌ ترین حجم ترافیک را پشتیبانی کند و از خود عبور دهد. بنابراین ،فیبرنوری فناوری مورد نیاز در هر دو بخش ثابت و سیار است و اپراتوری مثل ما که در هر دو بخش فعال است باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.

با فیبر نوری پهنای باند بالا و نامحدود برای مشتریان تجاری و خانگی ،تاخیر پایین و کیفیت بالای سرویس ،فناوری امن ،کاهش هزینه نگهداری و مصرف انرژی را خواهیم داشت. این کار به گفته مدیر عامل مخابرات ایران با بردن یک پورتال به داخل مجموعه امکان ‌پذیر است و کافی است یک بار فیبر نوری را داخل مجموعه ببریم و پس از آن هر سرویس قابل ارائه است و این قابلیت مناسب فیبر نوری است. از مهم‌ترین کار های ما در حوزه فیبر نوری در دولت یازدهم این بود که زیرساخت فیبر را در حوزه موبایل و ثابت فراهم کردیم و توانستیم ۸۵۰۰ سایت همراه اول را به فیبر متصل کنیم.

بر اساس اطلاعات نشریه ارتباطات ،در حال حاضر در اقتصاد دنیا سهم کشاورزی و صنعت رو به نزول و سهم خدمات رو به رشد است ،در حالی که کل سهم خدمات در تولید  ناخالص داخلی (GDP) کشور فاصله ۲۰ درصدی ما را با جهان نمایش می‌ دهد و شبکه دیجیتال می‌ تواند یک منشأ تحول باشد.

او در این باره با بیان این که بازار دیجیتال در ایران ۲.۷ درصد GDP است ،افزود: این در حالی است که این نرخ در خاورمیانه ۴.۷ درصد ،در اروپا شش و در آمریکا هفت درصد است. این موضوع ویژگی‌ و نقش بالای بازار دیجیتال را نشان می ‌دهد.

او با اشاره به نسل ‌های سوم و چهارم تلفن همراه ،ادامه داد: این نسل ‌ها پیشرفته ‌ترین نسل‌ های اینترنت موبایلی هستند و از این منظر عقب نیستیم و می ‌توانیم ادعا کنیم که آنچه از اینترنت موبایل در تهران و اصفهان ارائه می ‌شود در خارج کشور هم با همین کیفیت ارائه می‌ شود.

نوشته های مرتبط
دیدگاه کاربران
هنوز دیگاهی ثبت نشده است. اولین نفری باشید که نظر میدهد.